کام لند ، وب سایت اینترنتی نمایش آنلاین قیمت کالای دیجیتال
در سال 1984 تمام دانشجویان دانشگاه تگزاس فقط در فکر تحصیل و فارغ التحصیلی خود بودند اما یکی از این افراد در خوابگاه خود به آیندهای بزرگ میاندیشید. اسم این فرد 19 ساله مایکل دل بود.در آن سال مایکل از اتاق کوچک خوابگاهش و تنها با 1000 دلار شرکتی را تاسیس نمود که در اندک مدتی به یکی از 25 شرکت بزرگ دنیا تبدیل شد. دل جوان، رویای ساخت کامپیوترهایی را در سر داشت که در عین سادگی از نظر کارایی بتوانند تمامی نیازهای فردی کاربر را تامین کنند و همین رویا بود که مدتی بعد شرکت عظیم دل را به وجود آورددر همین راستا دل در نقش یک بازار یاب فعال از مشتریان نیاز اصلی آنها را می پرسید و با سرهم کردن کامپیوتر ها، بازاریابی خود را به مرحله فروش میرساند. ولی این موضوع چندان برای مسئولان دانشگاه جالب توجه نبود و در سال 1985 مایکل دل از دانشگاه اخراج شد. در اواخر سال بود که اولین کامپیوتر رسمی شرکت دل به نام Turbo PC روانه بازار شد.این مدل از کامپیوتر با قیمتی در حدود 795 دلار خود و با عملکرد سختافزاری مناسب توانست پایه های شرکت را قوی تر سازد. روش کار شرکت به این ترتیب بود که جزییات نیازهای مشتری را دریافت نموده و محصولی دقیقا مطابق نظر او را فراهم میکرد و به این ترتیب بود که تنها در سال اول کاری، گردش مالی 73 میلیون دلاری برای شرکت دل به ثبت رسید.کمپانی دل ( Dell )، یکی از برترین و موفقترین شرکت های موجود در زمینه تجارت الکترونیکی می باشد. دل یکی از صدها شرکتی است، که کامپیوتر های شخصی تولیدی خود را در اختیار مشتریان خود قرار می دهد.شرکت دل قبل از استفاده از تجارت الکترونیکی، اکثر سفارشهای خود را از طریق تلفن اخذ و با استفاده از پست آنها را برای خریداران خود، ارسال میکرد.ورود به عرضه بزرگان شرکت دل نیز جالب توجه است. در اوایل سال 1988 میلادی بود که بیش از سه و نیم میلیون سهام شرکت دل در بازار بورس به قیمت هشت و نیم دلار برای هر سهم به فروش رسید و دل بهطور رسمی به یک شرکت سهامی عام تبدیل شد.در سال 1992 نشریه بزرگ و معتبر فورچون شرکت دل را بهعنوان یکی از 500 کمپانی بزرگ دنیا معرفی کرد و جالب تر این بود که مایکل دل رکورد جوانترین مدیر اجرایی در این لیست 500 شرکتی را به خود اختصاص داد.هنگامی که این شرکت احساس کرد قدرت اصلیش در کشور آمریکا به چالش کشیده شده است، سعی کرد صورت مساله را عوض کند و با خریدن شرکت رقیب، کامپک را به عنوان زیرمجموعه خود معرفی نمود تا بزرگترین تولیدکننده کامپیوتر ایالات متحده لقب گیرد. پس از این ماجرا لوگوی شرکت دل نیز به مدل مدرنتری تبدیل شد تا عصر جدید دل شروع شود.در سال 2002 میلادی دل (Dell ) موفق شد به بازارهای جانبی کامپیوتر وارد شود و با عرضه محصولاتی در شاخههایی نظیر تصویری، پخشکنندههای دیجیتال صوتی و چاپگرها تجارت خود را تا حد بسیار بالایی گسترش داد و در سال 2003 نام .Dell Inc برای این شرکت درنظر گرفته شد.در سال 2004 بود که کوین رولینز به جای مایکل دل سکان هدایت این کشتی عظیم صنعتی را برعهده گرفت ولی در طول 3 سال مدیریت او، شرکت به هیچ عنوان نتوانست قدرتی را که مایکل دل برایش فراهم کرده بود به نمایش بگذارد. به همین علت در سال 2007 رولینز از سمت خود استعفا کرد تا مایکل دل به کمپانی خودش بازگردد. دل در طول این مدت از رتبه بیست و پنجم برترین شرکتهای جهان به خارج از رده 200 کمپانی برتر نزول یافته بود. ولی با بازگشت مایکل دل اوضاع نیز بهتر شد تا جایی که به نقل از مجله فوریش شرکت دل در حال حاضر در رده 122 فهرست مذکور قرار گیرد.شرکت بزرگ دل موفق شد سرعت فعالیت خود را به خارج از آمریکا نیز گسترش دهد و اکنون در بیش از ۱۵۰ کشور جهان به فعالیت مشغول است. حوزه فعالیت عرضه محصولات و خدمات شرکت عبارت است از:سرورها - حافظهها - سیستمهای تصویری و چاپگری - ایستگاههای کاری - رایانههای کیفی - رایانههای رومیزی - محصولات شبکهای - نرمافزارها - خدمات مدیریتی - خدمات پشتیبانی - خدمات اجرایی - خدمات آموزشی.ویژگی منحصر به فرد و البته انحصاری دل که در چشمانداز اولیه تاسیس شرکت نیز وجود داشته است بیواسطگی بوده که در واقع سیستم فروش بی واسطه یا مستقیم یعنی نداشتن هزینه انبارداری و حذف توزیع و پخش توسط واسطهها، یعنی فروش بیواسطه رایانه به مشتری، یعنی بیواسطه با تامین کنندگان در تماس بودن. ۱۰ سال پیش یعنی سال ۱۹۹۶ موجودی انبار شرکت ۳۰ روز و شرکت کمپک ۶۰ روز بود. این عدد امروز و برای دل به چهار روز رسیده است، یعنی متوسط گردش موجودی انبار شرکت چهارروز است. الگوی بیواسطه که نماد و ویژگی کسب و کار دل است بهمعنای حذف گامهای غیرضروری است. مایکل دل این الگو را حتی در ساختار سازمان خود پیاده کرده و معتقد است پسندیده نیست که معاونان مدیر عامل یا مدیران بخشها تنها با همتایان خود در تماس باشند.عناصر اصلی مطرح در بیانیه ارزشهای شرکت DELL عبارت است از:
پنج اصل مدل مستقیم دل عبارت است از: